måndag 22 april 2013

mot Billdal - Meniskandal

Meniskandal

Det första som slår en när mig när vi anländer Billdals hemma-arena är att det ligger i en hage, nr 2: gräsplanen (den mytomspunna äkta gräs-gräsplanen som man måste åka en mil utanför stan för att nå) är troligen den sämsta äkta gräs-gräsplan jag någonsin sett. Möjligen är den jämförbar med min gamla högstadieskolas gräsplätt på vilken vi en gång spelade Rugby vilket var ganska roligt. Nr: 3: Laget vi ska möta är ungt, har en tränare i Tommy Söderberg-stass och består i mina ögon av ett gäng med dvärgar.
Ja, trots att vi har bannat oss själva: "underskatta dem inte, det var det Grimmered gjorde med oss, tänk sista kvarten hela tiden, Div 7, allt kan hända", kunde jag inte låta bli att se deras noll poäng och 36 insläppta mål skina som en leende sol ner på oss där i hagen på landet. Kunde inte låta bli att se Neil komma svävandes, krökt som en ostbåge och nicka in mål på mål på mål. Kunde inte låta bli att se Pontus dribbla in mål på mål på mål. Kunde inte låta bli att se Andy vid sidlinjen, glad som en lärka, kvittrandes "10-0, bra jobbat killar!" gång på gång på gång.
Billdals IF bestod inte av dvärgar. Det var bara planen som lutade åt deras håll.
Flera av dem var ganska långa.
Det visade sig när matchen började. Billdal var först på både första och andra. Gjorde fina nickningar i mittfältet.
Menisken tog det lugnt. Spelade lagerbäck-fotboll. Metodiskt. 1-0 så kan vi vila sen.
Billdals spelade Hiddink-fotboll. Inte så rutinerat. Inte så tekniskt skickligt. Men med en otrolig hunger.
(De hade dessutom lika mycket otur med ramträffar som Ryssland.)
Menisken hade även vi några ramträffar men kanske framför allt problem med underlaget och planens storlek. Långboll efter långboll gick allt för långt.
Neil nickade inte många gånger, och när han gjorde det var det oftast med fötterna på jorden.
Pontus dribblade sig visserligen förbi 3-4 billdalsspelare några gånger, men blev det nåt mål? Nej.
Andy var inte glad som en lärka.
Själv blev jag så bedrövad att jag under stora delar av matchen drabbades av fältkoma. Istället för att titta på matchen stod jag och sparkade planlöst på en av reservbollarna. 
Andra halvlek fortsatte ungefär i samma stil. Menisken slutade försöka nå anfallarna med långbollar som ändå försvann i det höga gräset bakom motståndarmålet och började spela mer genom Åke på vänsterkanten och genom Noring på mitten. En förbättring som till slut gav betalt i David Bukos 1-0 mål. Vi blev i mina ögon samtidigt ännu sämre på att gå in i duellerna och matchen slutade 1-1.
Jag saknade Migas stürmschaftsführerstämma den dagen kan jag säga.
Skäll på mig! stånga mig! gör vad som helst! säg bara inte att vi gjorde en ok match. (Tjuren Ferdinand slickar Mikael på hans stora blomstertatuering på bröstet. Slut.)

Vårfinal: Spelarna betygsätts!

Joakim Lamotte ¤¤¤¤
Heter han verkligen så?

Neo Cheshire ¤¤¤¤
Vilken spelare! Vilket språk! Vilket namn! Vilken nickmaskin!

Rahan Pakravan ¤
Har inte direkt levt upp till förväntningarna.

Mikael Lappalainen ¤¤¤
2 mål på 4 matcher. Skadan drar dock ned betyget.

Per Svensson ¤¤¤
Guldmenisken bakfull. Dåligt föredöme.

Robert Nordström ¤¤¤¤
Övertygande debut.

Andreas Gunrup ¤¤¤¤
Vem är det? Är det han som har fått barn?

Erik Wallander ¤¤¤¤¤
Erik. Walle. Pele. Skräddan. Skräddarn. nr. 21. Mr. C.
3 poäng på 6 matcher.

Ronnie Larsson ¤¤¤
Fuskade till sig ett gult kort bara för att ha nåt i statistiken. I don't know.

Calle Pettersson ¤¤¤
Bråkar med domaren, aggressiv. Försöker se ut som en brottsling. Vår nye Eric Cantona?

Andreas A och J ¤¤¤¤
En jävla många Andreas i det här laget.

Lidström och Migas ¤¤¤¤
Backar ska ha gula kort! Inte fjanta sig och göra mål.

Edi Khoshaba ¤¤¤¤

Johan, Ludvig, Sven, Sina, Tobias, Henrik, Mattias 1 & 2, Zlatko, Karten, Chris, Noring, Åke, Pontus, Buko ¤¤¤
Ni behövs också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar