måndag 22 april 2013

mot Olskroken

Menisken - Olskroken 2-2

Vi var tä'baka på fjäll'e. Där i solen i snön bröt en vårbäck fram och böljade, kluckande, dansande ner för bergsidan. Gyllene som ett nyplockat hjortron smekte den våra strupar när vi åpet sörplade i oss av den skummande gudasaften.
I sanning, befann vi oss inte i en Jameson "rouff cuntrey, smoooth wheskey" reklam. Njaeäj, men dock i den svenska motsvarigheten, Norrlands Guld, dito. Så, och, till den milda grad att Calle kände sig tvingad att säga "Få'ja lit' kylsprej?".
Ja, den mannen har nog inte en direkt sund inställning till alkoholen.
Memorera hela reklamfilmer om alkohol utantill, gå ut och beställa två kannor öl en vardagskväll, dyka upp bakfull till match och gå igång så jävla hårt på att det ligger en, två öl och väntar efter match att man trycker in två mål på ren vilja.

Nu var ju båda målen iof hyfsat tjusiga, men jag vill ändå inte underskatta "morot framför åsna"-effekten.

En som då har betydligt större kontroll över sitt drickande var också den som denna dag nästan ledde oss till seger. Karten började (efter uppvärmningen) med att gå igenom taktik med hjälp av vattenflaskor. Neils vattenflaska sprang väldigt mycket.
Sen började matchen.
Första halvlek.
Ett sorgligt kapitel.
Tror jag.
Det är svårt för mig att veta, då jag var involverad i en fyrkant vid sidan av plan och mest stod och passade de andra tre fyrkantshörnen.
Det jag dock såg av första halvlek var segt. Tråkigt. Menisken är bra på att hålla i bollen, men ofta dåligt alerta i passningsspelet.
Sen gjorde Olskroken 1-0.

Efter halvtidsvilan fick jag springa ut på plan för att dra Kapten Pers nummer i smutsen. Det enda av värde jag gjorde var att lura med mig två backar så att Mattias kunde assistera Calle i 1-1 målet. Calle fick passningen och lobbskruvade en chip runt målvaktens vänstra sida: vackert.
Calle stod även för 2-1 målet genom nick på hörna.
Nu fick "Kroken", som de visst kallar sig själva ångest, och kämpade och kämpade tills de fått in ett fult kvitteringsmål med 4 minuter kvar.

Marjam (Vars namn -Om det nu verkligen är hans namn(jag drar mig till minnes -och det ogärna- fallet Neo)- inte har något med Robin Hoods tjej MARION att göra utan uppenbarligen är en mansform av det vackra flicknamnet Mirjam.) fyllde 30 bast och bjöd på öl.
En veritabel vinstkväll med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar